God nyhed til foreninger: Gebyr for affaldsadministration afskaffet pr. 1. januar 2019

07-01-2019 13:04 |  DPF - CMS |  Pernille Toft

God nyhed til foreninger: Gebyr for affaldsadministration afskaffet pr. 1. januar 2019

Foreninger slipper nu for at søge om fritagelse for det årlige affaldsadministrationsgebyr, der er afskaffet fra 2019

                                 
Et flertal i Folketinget har vedtaget at afskaffe det årlige, lovpligtige administrationsgebyr, som virksomheder og foreninger i CVR-registeret frem til nu har været omfattet af.

Gebyret har dækket kommunernes generelle administrationsomkostninger på erhvervsaffaldsområdet og har derfor også været pålagt foreninger -  også selvom disse ikke var tilknyttet en affaldsordning.

Det har hidtil været muligt for foreninger at blive fritaget for at skulle betale gebyret, men ansøgningsprocessen skulle gentages år efter år.

Hvad betyder ændringen i praksis?
Afskaffelsen af affaldsadministrationsgebyret pr. 1. januar 2019 betyder, at alle foreninger nu slipper for den årlige opkrævning fra kommunen – og derfor også bliver fri for at skulle bruge tid på at søge om fritagelse for at skulle betale gebyret.

Bemærk, at det udelukkende er det generelle gebyr for affaldsadministration, der er afskaffet. Eventuelle administrationsomkostninger forbundet med konkrete affaldsordninger, som de enkelte foreninger er tilknyttet, er ikke omfattet af ændringen.  


 







 


Cookies
Delete item?